Lördag - helgjobb

Sitter här i soffan och börjar få jobb ångest. Så tråkigt, Alexander har haft tentavecka och vi har inte setts på hela veckan och så när han väl är ledig ska jag jobba. Men, men, sånt är livet...är väl bara att vänja sig nu när vi ska börja jobba varannan helg.

I Dagens medicin (http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/10/23/skl-och-socialstyrelsen-i-/index.xml) kan man läsa om att Socialstyrelsen ska börja bötfälla landsting som har överbeläggningar, äntligen, säger jag!! För varje överbeläggning vi få in, vilket är varje gång vi får en ny patient i stort sätt, skriver vi rapport på det. Jag har undrat varje gång om det leder någon vart eller om det är papper som bara läggs på hög, så jag är "glad" att det kanske kan börja ge något. Det som är effektivt är ju just när det kostar pengar, då händer det något. SKL pratar om att man måste istället se över vården och se vad öppenvården kan ta hand om istället och effektivisera slutenvården. En jätte bra idé, jag uppmuntrar tankar kring att psykiskt sjuka ska kunna vara hemma och få hjälp från öppenvården, det mår patienterna bäst av. Men vi är en akut psykiatrisk avdelning och jag kan säga att vi har inga inneliggande som skulle fungera utan hjälp dygnet runt när de kommer in till oss. Det som möjligen skulle underlätta och effektivisera är samarbetet med kommunen så att vi kan skriva ut patietnerna tidigare men det förutsätter att press sätts på kommunen att fixa boende eller stöd i boende. Till skillnad från de somatiskt sjuka då kommunen har fem dagar på sig att ordna det för patienten så den kan bli utskriven så har kommunen trettio dagar för den psykiskt sjuke att ordna något. Inte konstigt att det blir överbeläggningar! Det är dags att vi tar hand om våra patienter med psykisk ohälsa!

Nu ska jag sätta fart så jag hinner i tid till jobbet. Hoppas ni alla har en bra helg, oavsett arbete eller ledighet!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0