Ledig dag

Tänk att det kan vara så skönt att sova länge, ligga där och veta att maninte behöver stressa upp till något. Men så är man sån självplågare och skapar ändå ångest för att man ligger där och inte tar vara på den lediga dagen, ska ju jobba imorgon igen så det är ju bara EN ledig dag. Och då ska man ju hinna med allt, tvätta, städa, diska, lata sig, vara ute i solen, hitta på något extra, man är ju ledig... Hmm, ja vad har jag gjort idag, inte mycket, diskat, tittat på TV, klätt mig, surfat. Jo, har faktiskt tagit tag i det här med Norge, pratat med en förmedlare via Konstali, ett norkskt bemanningsföretag. Har tagit mig över ett av mina hinder, trodde det skulle vara jätte svårt att förstå norska, men det var det inte. Det verkar dessutom som att det finns hur mycket jobb som helst och man tjänar 195 NOK/h, inte illa, + kväl, helg och övertids ob. Långt ifrån det jag tjänar i dag vill jag lova. Dessutom står de för resor och boende.

Funderade lite på om Alexander skulle kunna jobba där också, kollade amv.se och norska arbetsförmedlingens sida och det finns en del jobb, svårt bara att hitta något som inte kräver speciell utb eller kunskap. Hittade ett lagerarbete, man behövde dock ha truckförarkort. Pratade med arbetsförmedlingen om de kunde hjälpa till med det. Fick svaret att är man bara arbetslös på sommaren så prioriteras man inte. Det är heeeelt sannslöst, man försöker och försöker hitta jobb under sommarloven men det är ju inte lätt, finns ju inte ens jobb till de som inte studerar så hur tänker de. Och inte får studeterna stämpla, vad f-n ska de göra för att kunna få in pengar till mat och husrum? Jag blir så arg bara av att tänka på det.... Får nu även uppleva en annan sits, har tidigare varit student utan pengar, är nu arbetande med pengar, sammanboende, och känner ångesten åter igen, dock nu över att min sambo inte har något jobb, alltså inte någon inkomst under nästan tre månader. Ja, ja, det ordnar sig väl, jag med min otroligt höga lön får väl försöka försörja oss.  Eller så får man gå till socialen som arbetsförmedlingen hänvisade mig till. Så det blir till att sälja bilen och lägenheten, nää, tror inte det, äter hellre nudlar...och tänker på alla de slantar som betalats till arbetslöshetsförsäkringen som inte går att luta sig mot trots att man är arbetslös.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0