Migrändvala

Igår lyckades jag faktiskt få tag på lite folk som har koll på läget med förhandlingar enligt § 11 och information enligt § 19. För att det formellt ska vara riktigt ska detta göras och protokollföras, så nu vet jag det. Så enligt mina slutsatser så är det inte formellt klart på mitt centrum som vi tillhör. Jag har idag också varit på förtroendevaldträff och fått ännu mer kött på benen. Det börjar kännas bra, som att jag har bättre koll på läget och vet hur jag ska agera, och även vad jag ska säga nästa vecka då vi har samverkansmöte. Måste bara få säga att det har varit lyx idag, förmiddagsfika, bjuden på lunch och sen eftermiddagsfika, gratis frukt hela dagen. Detta är inget som man är van vid som landstingsanställd syrra vill jag lova.

Dagen har innehållit genomgång av lön 2010, besparingar, kollektivavtal, samverkansmöten, skyddsombud, flexavtal och många intressanta diskussioner. Det har varit skönt att träffa likasinnade som har en önskan om att kunna förändra och vilja föra våra medlemmars talan och även informera nya om vilka rättigheter man har. Tyvärr tyckte min migrän att den skulle göra besök framåt eftermiddagen, så den sista timmen är lite dimmig. Men dagen i sig, kan jag säga nu när jag vaknat upp ur min migrändvala, har varit riktigt bra! Tack Vårdförbundet!

Jag har dessutom fått bra argument för ickemedlemmar, så nu ska jag på dem =)

Kanske ska starta en röstning. Hur många är för att byta ut landstingen? Börja om helt från början, avskeda alla och anställa på nytt. För precis som Andreas säger ser det nog likadant ut överallt... Sen finns ju alternativet att arbeta privat eller för bemanningsföretagen, men jag måste säga att jag är beroende av trygghet. Jag arbetade för ett bemanningsföretag i somras, allt fungerade bra, toppenbra arbetsplats och trevligt att få lönekuvertet. Men sen när somaren led mot sitt slut och arbetsgivaren lovade fler timmar så blev det ändå inte så. Det var tyst från arbetsgivaren och jag hade ingen inkomst och ingen planering för kommande månad, fanns inga uppdrag. Detta tycker jag är skrämmande. Men å andra sidan vill jag inte ha det som jag har det idag, ja, ja, splittrad... 

I förrgår undersökte jag intresset hos medlemmarna för en träff med Vårdförbundet så de kan komma och informera om vad vi ska göra och hur vi ska tänka och agera i och med varannan helg beslutet. Ska bli intressant att se på fredag om det är många som nappat, i så fall blir det möte på måndag efm, hoppas jag.

Nu ska jag göra julgrupper! Man får ju inte glömma bort sitt kära hem =) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0