Otroligt glad och tacksam över att vara svensk och bo i Sverige

Har precis sett "Sicko" av Michael Moore och är så tacksam för att bo i Sverige. Inte för att det kom som en nyhet för mig att vi har det bra här utan mer som en påminnelse. Det är lätt att man glömmer bort detta. Jag har nu varit sjuk i två veckor, är väldigt sällan sjuk, typ aldrig när jag tänker efter. Det hela började med en hemsk hosta som inte ger med sig. Ringde vårdcentralen som ordnade en akuttid till mig samma dag, fick visserligen vänta 1 timme men ärligt talat så gjorde det mig inget, skulle annars bara legat hemma och mått dåligt. Läkaren undersökte mig och bedömde det hela som en virusinfektion i luftvägarna, fick hostmedicin och ett lycka till med graviditeten. Mycket trevlig läkare och jag kände mig väl omhändertagen.

Gick hem och tog min hostmedicin som ordinerat, tyvärr hjälpte denna inte alls och jag sökte återigen vård på fredagen för att undvika att behöva belasta systemet på helgen. Fick prata med en trevlig sjuksköterska som bad att få prata med läkaren jag träffat tidigare i veckan och återkom under eftermiddagen. Beskedet var att dessa infektioner kan vara besvärliga och långdragna, de ordinerade att jag skulle fortsätta ta min hostmedicin och dricka mycket. Jag följde ordinationerna men blev inte bättre och på lördagsmorgonen, efter en natt helt utan sömn på grund av ihärdiga hostningar, fick jag kramp i luftrören. Detta är det mest panikfulla jag har upplevt, jag fick ingen luft. Det som även tillkom var gulfärgat slem, vilket tyder på bakterier. Jag kontaktade 1177 på söndagen då hostan eskalerade allt mer. Fick prata med en trevlig och kompetent sjuksköterska som ordnade en akuttid några timmar senare samma dag. Väl på jourcentralen belv jag undersökt av en trevlig och lugn läkare, fick lämna blodprover som tydde på infektion och blev insatt på antibiotika, allt detta tog ca 40 minuter och kostade 150kr. Jag gick hem och började ta min antibiotika och var mycket nöjd med bemötandet jag fått.

På måndagen ringde jag återigen till Vårdcentralen för att få ett läkarintyg och även för att fråga om den hemska smärtan som jag fått i hela bröstkorgen, framför allt som ett band runt om. Fick prata med en trevlig sjuksköterska som vidarebefodrade informationen till läkaren jag träffat en vecka tidigare. Vi kom överens om att jag skulle återkomma om smärtan blev värre då vi båda relaterade den till hostningarna.

På tisdag morgon ringde läkaren från VC för att kolla upp lite uppgifter till läkarintyget och var inte helt nöjd med den diagnosen som jag fått utan ville utreda mig vidare, mycket med tanke på min graviditet. Han skrev en remiss till akuten för utredning av lungemboli och sa åt mig att packa en macka och ta mig upp dit, vilket jag gjorde. Väl där fick jag vänta 5 minuter sen togs jag emot för inskrivning och "förundersökning", allt gick väldigt smidigt. Fick därefter vänta ca 20 minuter och därefter in och utredning började göras. Under dagen togs blodprover, ultraljud av mitt hjärta, jag fick inhalera två gånger med utvärdering och sist gjordes en lungröntgen för att utesluta lunginflammation eller vätska i lunga. Allt mycket proffsigt och jag kände mig mycket trygg. Jag har ju trots allt inte bara mig själv att tänka på numera och var självklart mycket orolig för barnet. Inget lungemboli upptäcktes och inte heller någon lunginflammation eller vätska i lunga utan jag fick gå hem med samma diagnos som jag kom dit med, dock betydligt lugnare och tryggare. Fick luftrörsvidgande utskrivet. Detta besök kostade inget.

Jag är som sagt så otroligt tacksam att jag bor i Sverige och får den här vården när man verkligen behöver det, att man tas på allvar och får hjälp. Jag betalar gärna skatt för att kunna få detta och när jag tänker efter så har jag pengar så jag klarar mig. Visst har jag en kass lön och vill ha mer, eller snarare, jag vill ha lika mycket som liknande arbetsgrupper med liknande utbildning får. Och det jobb som sjukvården gör är beundransvärt. Det var fullt av patienter på akuten, fullt upp hela tiden, men jag möttes bara av trevlig och lugna människor. Så jag anser att sjukvårdpersonal förtjänar en bra lön för sitt viktiga jobb de utför!

Nu ska jag fortsätta kurera mig så jag blir av med min hosta. Känner mig bättre idag faktiskt, har fått sova lite mer i natt. Det luftrörsvidgande jag fick har nog hjälpt och så har nog antibiotikan hjälpt lite, så det kanske trots allt är några små bakterier där nera som lever runt.

Sen när jag är frisk ska jag planera mina inköp till bebisen, som jag har råd med, eftersom jag inte behövt betala flera tiotalstusen kronor för min luftrörsinfektion som jag förmodligen fått gjort om jag varit amerikan och bott i USA.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0