Underbar nyårsmiddag

Nyår var toppen, vi lyckades få ihop en perfekt middag, underbart gott. Det är verkligen inte alltid man får till alla rätter, men det fick vi. Till förrätt åt vi pilgrimsmusslor med jordärtskockspuré, vi skippade dillen och köpte chili och vitlöksmarinerade pilgrimsmusslor. Puren blev lite lös men smaken var sagolik. Till detta drack vi ett vitt vin som passade perfekt, tog uppsmakerna på ett bra sätt.

Till huvudrätt åt vi helstekt oxfilé med fyllning av pesto, parmaskinka och parmesanost, detta kan jag verkligen rekommendera, fantastiskt gott och väldigt enkelt. Till köttet åt vi smörstekta sockerärtor och potatiscocotter. Drycken, så klart ett gott rött vin! =)
Vid det här laget var vi proppmätta men lyckades ändå få i oss efterrätten som bestod av chokladmousse. Även detta väldigt enkelt. Först smälter man 100gram mörk choklad i vattenbad, låter svalna något, rör i två äggulor, en i taget och rör väl emellan. Därefter vispar man grädde, 2,5 dl, inte för hårt och sen blandar man i den, lite i taget, i chokladen. Om man vill ha det lite sötare kan man blanda i 2 msk florsocker. Sen ska den stå ca 30-60 minuter i kylen, jätte enkelt och sååå gott. Till moussen serverade vi hallon och ett efterrättsvin.
När all denna mat var äten var det dags att gå ut och titta på fyrverkerierna och dricka champagne. Så vår nyår var helt enkelt perfekt, nära och kära, god mat och gott vin. Bifogar recepten här nedan så ni också kan göra denna underbara middag, får återkomma med vinerna då det var syrran som höll i dessa. Chokladmoussen har jag inget recept till.
Nu är alla helgdagar slut, nästan, så nu är det bara att återgå till vardagen. Var bara ledig igår och ska jobba kväll idag och sen jobba fram till torsdag nästa vecka. Phu... Vi går på det nya schemat så då jobbar jag måndag vilket jag egentligen inte ska göra enligt det gamla schemat. Lyckades i alla fall få en dag ledig veckan därefter som kompensation så det blir bra, åker till fjällen då. Men jag är lite oroad inför det nya schemat, kommer bli tungt att jobba varannan helg, ska dessutom jobba tre nätter per månad också, dessa ligger dessutom precis innan min värdefulla tredagars ledighet, får väl se hur pigg man är då när man ska försöka vända tillbaka dygnet. Känns faktiskt inge bra alls men jag ska göra ett försök och göra mitt bästa.
Nu ska jag packa ihop mig för att snart gå till jobbet!
Njut av den sista ledigheten alla!!
http://www.alltommat.se/recept/dillhalstrade-pilgrimsmusslor-med-jordärtskockspur-487/
http://www.alltommat.se/recept/helstekt-oxfil-med-fyllning-av-pesto-parmesan-och-parma-5023/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0