Hur tänker människor??

Igår hade jag en lugn ledig dag, jätte skönt, man behöver verkligen återhämtning. Ska nu jobba helgen och sitter hemma och laddar för det.

I corren idag kan man läsa om flera älgolyckor. Jag har många gånger irriterat mig över dessa bilister som Jan Christer Person nämner i sin spalt "personligt" på första sidan. Han ställer sig frågan om han är en väglus, och ja visst kanske han är det, men med full rätt. Jag förstår inte dessa bilister som far fram i alldeles för hög fart, både när det häller hastighetsbegränsningarna och när det gäller anpassning till rådande väglag och tid på dygnet. Ofta ser man att i dessa bilar som färdas fort sitter det föräldrar med barn. Hur tänker man? Man kommer inte fram så mycket fortare och med den risken som det innebär så är det inte värt det. Är det detta som kallas att vara väglus, så är jag en stolt sådan!

Idag kan man också läsa i våra tidingar om att barn under tre år också förmodligen ska vaccineras. Jag kan bara säga att jag är "glad" över att jag inte har några barn, för fy för att ta ett sånt beslut. Jag har dock vaccinerat mig och tror jag har gjort rätt, måste göra det. Men att det är jag och behöva bestämma över ett annat liv, ja, fy vad jobbigt. Men rent spontant måste jag säga att jag skulle gå på rekommendationerna som ges, precis som jag gjort med mig själv. För tänk om man inte gör det och så insjuknar mitt barn och dör.... som sagt, jag är glad att jag inte har några barn.

När jag ändå håller på och ältar det här med vaccineringen så kan jag ju göra det lite till. För jag förstår ändå inte hur människor tänker här heller. När befolkningen är sjuka lägger de sina liv i händerna på sjukvården, får de inte den hjälpen de anser att de behöver och dessutom innan en viss tid så klagar man. Blir man förkyld ska man ha antibiotika så de inte behöver vara hemma och förlora inkomst. Det man inte tänker på att antibiotika i mängder inte heller är bra utan kan skapa resistenta bakterier, och de är inte att leka med. Men jag kan tänka mig att de som propagerar för att inte ta vaccinet just är dessa människor som ställer höga krav på sjukvården när de är sjuka. Och uppfyller inte sjukvården de krav som de ställer så är de väldigt snabba på att anmäla alla och allt. Ta sprutan och håll käften, jag vill inte betala för din lungmaskin. De lägger jag hellre på de som verkligen är i behov av vård! Så det så.

Nåväl, jag är en maskin som tycker och tänker mycket, ofta pratar jag innan jag tänker, men sån är jag och det står jag för. Jag har dock inte svårt att ändra mina tankar och mitt tyckande om någon kommer med bevisning som påvisar något annat.

Jag vill idag ge dagens tistel till Barbro Naroskyin, landstingsdirektör i Östergötland, som anser att alla arbetstidsmodller ska sägas upp, oavsett de är lönsamma eller ej. Hur sjuk är inte det? Jag tänker framför allt på insändaren "Landstinget backar ekonomiskt och moralsikt" under ordet fritt i dagens Corren, Linköpingsdelen. Vi diskuterade även detta på mötet med facket i onsdags då några av medlemmarna berörs av just detta. Dessa arbetstidsmodeller så som tre-tre och nattprojekt är såna modeller som minskar sjuksrivningarna och på så sätt minskar kostnaderna. För mig är det yttersk konstigt att man inte tar med sånt i sina beräkningar. Och att vi ska arbeta varannan helg gör att vi hamnar i samma dilemma. Det ska bli intressant att se hur långt in i nästa år vi kommer innan sjukskrivningarna skjuter i höjden. 

Precis som författaren till tidigare nämnda insändare anser jag att det är tur att Norge uppskattar oss svenska syrror!!

Och så är det ju det här med kungafamiljen och alla pengar de vill ha, hmm, nje nu får det vara stopp för idag =)Nu har jag tyckt färdigt för idag. Ska till jobbet snart.

Hoppas ni alla har en bra dag!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0