Upp till kamp kollegor!!!

Hörde lite kort på radion i bilen imorse om det eventuella indraget av sköterskors löneökning nästa år och har nu precis läst artikeln i DN. (http://www.dn.se/opinion/debatt/sjukskoterskorna-kan-bli-av-med-sin-loneokning-2010-1.980225) Jag blir så förbaskat arg, jätte arg, så att jag bara vill skrika. Vilka tror de att vi är, ett gäng robotar som inte har några känslor och inga liv? Några som man kan behandla hur som helst. Först får man veta att man ska till 99% säkerhet jobba varannan helg med start jan 2010 och sen det här. Allt bara slängs i ansiktet på en utan att man hinner reagera och så står man där med ett nytt schema och sin lönespec och bara ska le. Jag börjar starkt ångra mitt yrkesval. Jag har faktiskt läst tre år på universitet för att få en utbildning och därmed, vad jag trodde, ett bra jobb och en bra lön. Detta för att jag ska kunna njuta av det livet har att erbjuda och inte för att behöva vrida och vända på varje slant och aldrig kunna unna mig något utan att få ångest.

Det som fick min ilska att brytas och bli till skratt var det som författarna till artikeln skriver om "en redan hög löneutveckling" och att dessa 2% ska läggas på detta. Hmm, med tanke på att lönerna varit EXTREMT låga så är de trots den "höga löneutvecklingen" fortfarande låga. Och 2%, hmm, brukar inte en normal inflation ligga runt 2,5%/år?? Eller vad vet jag, jag är ingen ekonom, i och för sig så skulle man kanske ha läst den utblidningen i stället i tre år för då skulle jag ha råd att njuta av allt livet har att erbjuda! 

Nåväl, jag börjar bli rejält trött på att politikerna ständigt kör över oss sjuksköterskor. Jag har svårt att förstå att de har så stor makt, vi är ju så otorligt många och borde utgöra en av de större yrkesgrupperna, detta ger oss makt och styrka. Men vi måste också våga agera, vi måste våga visa att vi menar allvar. Vi måste gå ihop och agera och ingen får mesa ur! Jag vill inte se några fjuttiga strejker, ska det vara strejk ska det vara ordentligt, det ska märkas och kännas. 

Jag brinner för mitt yrke och vill arbeta som sjuksköterska och vara den livslotsaren som jag anser mig vara, men inte till vilket pris som helst.

Agera!! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0