Pang, pang, pang

Äntligen en ledig dag utan några krav, jätte skönt. Har jobbat kort helg, ok på avdelningen, dock knökafullt men dock inte någon överbeläggning om man bortser från att akutrummet varit belagt vilket det iofs inte får vara. Så, hmm, det räknas ju faktiskt som överbeläggning...nåväl. Jag trivs väldigt bra på mitt jobb, vet inte om jag nämnt tidigare att jag börjat på en psykiatrisk avdelning med huvudsakligen psykoser, det är sååå intressant! Är väldigt fascinerad av att det kan bli så tokigt i hjärnan när den är sjuk och är väl ännu mer fascinerad av hur bra läkemedlen fungerar. Och att det blir en så markant förändring när de är välmedicinerade. Det är en bra arbetsgrupp på avdelningen, man samarbetar verkligen och låter alla vara med. Visst finns det problem men det gör det ju alla grupper. Vi har även en bra chef med ett tydligt ledarskap och en tydlig vilja att arbeta för att vi "på golvet" ska på det så bra som möjligt. Det gör väldigt mycket för arbetsmiljön och känslan för jobbet.

Jag har även valt att vara förtroendevald på min avdelning, är precis i starkskottet så det ska bli intressant och se om det är något för mig. För mig är det viktigt att att utvecklas hela tiden och lära mig nya saker, det värsta jag vet är när det bara rullar på och man känner att man inte använder hjärnan... =)

Läste i Dagens medicin idag att läkarförbundet möter detta om våra löner (http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/10/23/lakarforbundet-reagerar-mo/index.xml?comment-saved=1&all-comments=1#comments). Det blir så tydligt att alla inom vården påverkas och att det inte bara är sköterskor som är missnöjda. Visst läkare har betydligt mycket mer i lön än oss sköterskor, men de har ett betydligt större ansvar också. På kirurgen var det nog ingen läkare som kom hem i tid, ofta samtal från familjen som undra vart de höll hus osv. Det går inte att jämför dessa två grupper. Men det som lyftes i kommentarerna till denna artikel var just det här med arbetsmiljön som är så tydlig, den är verkligen usel inom landstinget. Detta berör alla arbetsgrupper lika mycket. Tydligt är också att det inte bara är syrror som flyr Sverige. Ska vi inte arbeta för att behålla de som vi utbildar och lägger mycket pengar på i och med det? Skärp till er nu poliktiker, förstå det värdefulla vi har i vår "vårdkår". 

Nu ska jag sätta fart här hemma och ge mig iväg på meditation, tror jag, =) har inte riktigt bestämt mig än... Ska i alla fall träffa en gammal arbetskamrat och fika vid ett.

Ha en bra dag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0