Varför kommer det tårar?

Har länge funderat på varför det kommer tårar när man är ledsen. Kroppen är annars så bra på at kompensera och allt som händer har ofta en funktion, så vad har tårarna för funktion? Jag vet att det finns studier som visar på att gråt är läkande och att det hjälper en att ta hand om sorgen. Men alltså själva tårarna, varför kommer de uppvälvande  så man blir alldeles rödgråten? Ibland gråter man ju utan tårar, vad är skillnaden?

Det värsta med dessa tårar är att man kan inte bara gråta en skvätt och sen dölja att man har gråtit, för som sagt, det sätter sina spår. Gråten har besökt mig rätt ofta de senaste dagarna och jag förstår inte riktigt varför. Jag har aldrig känt så här förut. Är det en förtidig trettiårs kris, är det mina hormoner som spelar mig ett spratt eller va tusan är det. Jag är medveten om att en liten del beror på att jag längtar hem och inte kommit till ro, men det är väl inte så konstigt, har bara bott här i en månad. Kan man gråta så mycket så att tårarna tar slut?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0