Tom...

Har precis ätit efter att sovit 1,5 timme efter jobbet, gick hem med hemsk migrän... Har varit resurs idag, över planet, alltså på båda avdelningarna. Helt ok, skönt att inte ha nåot patientansvar utan går bara in och gör punktinsatser. Det trista med denna dag har bara varit vissas attityder, jag förstår verklien inte... Det första var att jag hörde hur en van uska och en van ssk "läxade" upp en av de nya sköterskorna, tänkte genast tillbaka hur det var när jag var ny, var ju inte så länge sen... Jag förstår inte varför man måste ha en sån attityd, alltså att läxa upp, försöker man hävda sig själv och visa de nya sin plats? Ja, precis så tror jag dessvärre att det är, det finns en sån mentalitet på den här avdelningen och de flesta finner sig i denna, dock inte jag.. Sen får jag skit för att ett av vårdlagen inte har lyckats planera sin dag och delegerat så att de ska hinna med allt. Jag har full förståelse för att d ehar mycket att göra och jag har frågat flera ggr om jag kan hjälpa dem. Och så ska jag få skit sen när de inte få ihop det, som att det är mitt fel?? Nooot... Jo så här var det. Jag fick i uppdrag att hämta en av deras patienter på IVA 11.00. 10.35 bad de mig ta ett blodprov innan 11.00 då patienten skulle iväg, jag gör detta och går ned med provet till lab, sen måste jag gå och hämta på IVA. Meddelar innan jag åratt jag ej hunnit hänga de två droppen som de bett mig om eftersom jag måste hämta deras patient. Går iväg, allt är fri och fröjd, kommer tillbaka, installerar patienten på rummet, fixar dropp och allt sånt. Dokumenterar sedan in rapporten från IVA. Går och äter. När jag sitter och äter akut larmar det från denna patient från IVA. (Det autlarmar ständigt på vår avd utan att det är något, folk har helt enkelt glömt trycka ur sin närvaro, så det brukar larma två ggr innan någon hinner stänga av falsklarmet). Jag går ut i korridoren för att kolla om det är något och vad jag uppfattar så är det inget akut, ingen som visar på det i korridoren så jag går tillbaka och fortsätter äta. Men självklart så var det akutlarm, och sköterskan som tog det flyger in och meddelar detta med en otrevlig och stressad ton och i stort sett dumförklarar mig för att jag inte har kommit och tittat till patienten, det är ju bara jag som känner till patienten. Ja, vad ska man säga, hon har ju rätt, men man behöver ju inte vara otrevlig. Jag går ut och tittar till patienten som mår betydligt mycket bättre, tagen och trött, men puls och andning är bra. Patienten känner att hon mår bra. Kommer tillbaka till lunchrummet för att avsluta min lunch och blir då konfronterad med "varför blir du så arg?" Hmm, arg, funderade jag, jag blev inte arg, jag blev stressad och orolig för patienten och funderade på hur jag skulle aggera, jag har aldrig tdigare varit ansvarig för en patient som blir akut dålig, jag har bara varit färdig i 5 månader.... Personen som konfronterar mig är en mycket van syrra vill jag tillägga. Jag förklarade just detta för henne att jag är osäker och blir stressad och hon bara säger typ jaja... Jo, just ja, hon kallade det för konstruktiv kritik, att jag inte kan ta det, hmmm, funderade länge efteråt på vad det var som var konstruktivt i hennes beteende. Sen kommer det värsta av allt, hon ger mig skit för att de där två droppen inte är hängda och att patienten har varit utan dropp i två timmar, jag är ledsen men jag kan inte klona mig, funkar inte så.... Då blev jag faktiskt arg, här försöker man finnas för alla som resurs och stöttar upp och så får man skit för det, nix det ta rjag inte. Ska bli så skönt att sluta snart!!!

Dagens lärdom: Ta inte skit och stå på er, även om du är ny är du lika duktig och viktig som alla andra!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0